Prix Fondation Jacques Rougerie 2013 ecran-103.jpg

Awards / Prix

Les Prix

drapeau-françaisred.jpg

The first action of the Foundation is to encourage a different view for tomorrow’s world, while taking into account requirements linked to the worlds of Sea and Space. The Foundation aspires, by providing awards of € 10,000 each, to promote the development of highly innovative and promising projects, creating synergies between initiatives and skills.

For this purpose, the Foundation organizes every year an International Architecture Competition, attributing the following awards:

L’action première de la Fondation est d’encourager une vision différente du monde de demain en considération d’impératifs liés aux mondes de l’Espace et de la Mer. La Fondation veut par l’attribution de Prix, d’un montant de 10.000€ chacun, favoriser le développement de projets particulièrement innovants et prometteurs, en mettant en synergie les initiatives et les compétences.

Pour cela, la Fondation organise chaque année un Concours International d’Architecture en décernant les prix suivants :

"Innovation and Architecture for the Sea" Award –€10,000–

"Innovation and Architecture for Space" Award –€10,000–

"Architecture and Sea Level Rise" Award – €10,000–

Prix « Innovation et Architecture pour la Mer » – 10 000 € –

Prix « Innovation et Architecture pour l’Espace » – 10 000 € –

Prix « Architecture & Problématique de la Montée du niveau des Océans » – 10 000 € –

The prizes of the Jacques Rougerie Foundation are meant to offer architects, designers, engineers, a unique opportunity to submit innovative architectural  projects, based on emerging progress and a prospective vision (including design, engineering, urban planning, artistic culture …) that meet the current key issues for greater environmental, industrial and technological responsibility, and take into account the precepts of sustainable development, enabling the evolution of our society (innovative materials, techniques and fundamental advance in design, development , energy saving or natural resources, recycling…)

Innovation and sustainability are the key words of this call for creativity. Each Award is constituted by a financial contribution, but also a follow-up of the winners to further their projects, with support from the Foundation's network. Prizes are awarded, irrespective of age, to an author personally identified by his name or to a team.

For more information on the International Architecture Competition of the Jacques Rougerie Foundation, Click Here.

Les Prix de la Fondation Jacques Rougerie offrent aux architectes, ingénieurs, designers une occasion unique de proposer un projet innovant en matière d’architecture fondé sur des progrès émergents, une vision prospective (incluant le design, l’ingénierie, l’urbanisme, la culture artistique…) qui réponde aux grands enjeux actuels pour une plus grande responsabilité environnementale, industrielle et technologique, et prenne en compte les préceptes du développement durable, permettant l’évolution de notre société (matériaux innovants, techniques et avancées fondamentales en termes de conception, d’élaboration, d’économie en matière d’énergie ou de ressources naturelles, de recyclabilité…).

L’innovation et le développement durable sont les maîtres mots de cet appel à la créativité. Chaque Prix est constitué d’une dotation financière, mais aussi d’un accompagnement des lauréats pour approfondir leurs projets, avec l’appui du réseau de la Fondation. Les Prix sont décernés, sans condition d’âge, à un auteur désigné nominativement ou à une équipe.

Pour plus d’informations sur le Concours International d’Architecture de la Fondation Jacques Rougerie, Cliquez Ici.

Prix Fondation Jacques Rougerie 2013 ecran-101.jpg

Community

Community / Communauté

Community

Community / Communauté

COMMUNITY / COMMUNAUTÉ

drapeau-françaisred.jpg

An international community of experts

Une communauté internationale d’experts

The Foundation has created an international and multidisciplinary network gathering experts, the laureates of its competitions, donors and partner companies.

Acting as a booster of opportunities, the Foundation and its network encourage the meetings and give life to their innovating projects.

"I remember that, at the Award ceremony when I was about to leave, you told me ‘Keep dreaming”. I will always be thankful to you for being the only one to have told me so. So many people have told me the opposite! "

March, 19th, 2013 – Pierre Marx, Laureate of Space Award, 2011 edition.

La Fondation coordonne un réseau international et multidisciplinaire réunissant les plus grands experts, les lauréats de son concours, ses mécènes et entreprises partenaires.

Accélérateur d’opportunités, la Fondation et son réseau favorisent les rencontres et les synergies indispensables au soutien des jeunes et à la concrétisation de projets novateurs.

« Je me rappelle qu’à l’issue de la remise de notre Prix, au moment de vous quitter, vous m’avez dit « Continuez à rêver ». Je vous serai toujours reconnaissant d’être le seul à m’avoir jamais dit cela. Ils sont si nombreux, ceux qui m’ont conseillé le contraire ! »

19 mars 2013 – Pierre Marx, Lauréat de l’Espace, édition 2011.

TEDx CANNES5.jpg

Conferences

Conferences / Conférences

Conferences

Conferences / Conférences

CONFERENCES / CONFÉRENCES

drapeau-françaisred.jpg

Conferences to raise public awareness

Des conférences pour sensibiliser un large public

Solicited around the world, Jacques Rougerie raises awareness on the need to establish a new relationship between Man and the Sea, explaining how "inhabitating the Sea" represents a chance for humanity.

This idea is advocated by other experts close to the Foundation, including astronauts who draw a parallel between the marine and space life and emphasize the technological challenge of space exploration. The winners of the Foundation Awards will also contribute to this communication towards students. (schools of architecture, design and engineering…).

Sollicité dans le monde entier, Jacques Rougerie sensibilise au nouveau rapport à instaurer entre l’Homme et la Mer, expliquant à quel point « habiter la Mer » représente une chance pour l’humanité.

Ce discours est relayé par d’autres experts proches de la Fondation, notamment des astronautes qui font le parallèle entre la vie sous-marine et la vie dans l’espace et insistent sur l’enjeu technologique de la conquête spatiale. Les lauréats de la Fondation contribueront également à cette communication auprès des étudiants. (écoles d’architecture, de design et d’ingénieurs…).

Jacques Rougerie and students of the Cité de la Mer in Cherbourg, following his lecture on “Inhabiting the Sea”.

Jacques Rougerie et les lycéens de la Cité de la Mer de Cherbourg, suite à sa conférence sur le thème « Habiter la Mer ».

espace--Boisard-Marx.jpg

Fellowships / Bourses

Fellowships / Bourses

FELLOWSHIPS / BOURSES

Les Bourses

Grants will be awarded to projects and  research proposals linked to the fields of sea and space.

These projects and researches will have to contribute to the creation of a new relationship between man and the marine and space environments taking into account the precepts of sustainable development and the implementation of new technologies.

Registration for the Jacques Rougerie Foundation Fellowships will be open later.

Les bourses seront décernées à des projets et propositions de recherches liées aux domaines de la mer et de l’espace.

Ces projets et recherches devront contribuer à créer un nouveau rapport entre l’homme et les milieux marin et spatial incluant les préceptes du développement durable et l'utilisation de nouvelles technologies.

Les inscriptions aux Bourses de la Fondation Jacques Rougerie seront ouvertes ultérieurement.

CITE DES MERIENS3.jpg

Associations/ Associations

Associations/ Associations

ASSOCIATIONS / ASSOCIATIONS

drapeau-anglaisred.jpg

The Foundation supports associations sharing its values and objectives, at the international level, by offering them the tools necessary to enhance their actions. Thus, the Foundation encourages awareness-raising and innovative projects in the fields of sea and space.

It will also promote an international networking for the associations invested in convergent objectives. Those associations will meet the eligibility criteria defined by the philosophy and direction of the Jacques Rougerie Foundation.

drapeau-françaisred.jpg

La Fondation aide des associations qui partagent ses objectifs et ses valeurs au niveau international en leur offrant des outils permettant d’amplifier leurs actions. Elle encourage ainsi les projets novateurs dans le domaine de la mer et de l’espace et la sensibilisation du grand public.

Elle permet aussi de mettre en réseau, sur le plan international, des associations investies dans des objectifs convergents. Ces dernières doivent répondre aux critères d’éligibilité définis par la philosophie et les orientations de la Fondation Jacques Rougerie.

SeaOrbiter_2011_Sous-Marin.jpg

The SeaOrbiter project

The SeaOrbiter project / Le projet SeaOrbiter

The SeaOrbiter project

The SeaOrbiter project / Le projet SeaOrbiter

THE SEAORBITER PROJECT / LE PROJET SEAORBITER

drapeau-françaisred.jpg

The Jacques Rougerie Foundation supports the educational and scientific program of SeaOrbiter

La Fondation soutient le programme éducatif et scientifique du projet SeaOrbiter

This exploration vessel of the underwater world offers the possibility to live 24h a day at the very heart of the oceans. It will give rise to a great international human adventure with scientific and educational outreach, in the footsteps of the great maritime explorations of the past centuries. It will help improving knowledge about the marine ecosystem, implementing the value of its biodiversity and better understanding its influence on the planetary environment.

SeaOrbiter will significantly strengthen the reputation of the Foundation. Projects will be organized in conjunction with schools and colleges.

Find more information about the SeaOrbiter project, Click Here: www.seaorbiter.com

Ce vaisseau d’exploration du monde sous-marin offre la possibilité de vivre 24h sur 24 au cœur des océans. Il propose une grande aventure humaine internationale à vocation éducative, scientifique et pédagogique, dans la grande tradition des explorations des siècles passés. Il permettra d’affiner la connaissance de l’écosystème marin, de la valeur de sa biodiversité et de mieux comprendre son influence sur le milieu terrestre.

SeaOrbiter renforcera significativement le rayonnement de la Fondation. Des projets seront organisés en lien avec les écoles et les lycées.

Pour plus d’informations sur le projet SeaOrbiter, Cliquez Ici : www.seaorbiter.com